fredag 18. februar 2011

Sosial media - er toget i ferd med å gå?

Toget (sosiale media) er på vei ut av stasjonen, står det skrevet i Telecom Revy. Mon det. Det finnes i dag åpenbare suksesshistorier (økonomisk suksess) der bruk av sosial media har vært viktig. Men de sosiale media er bare i starten. Man vet noe om hva som foregår, men lite om hvorfor det foregår. I dag kan man være litt alene. I morgen vil informasjonen vokse til et hav som ingen har oversikt over.

Det som bekymrer meg, er at mange av disse nyfrelste samt de som lever av å veilede kundene om sosial media, ikke forstår at kommunikasjon er kommunikasjon. Bedriftene må ha et budskap til den rette målgruppen og målgruppen må gidde å engasjere seg i hva du har å si. I tillegg må man ha et produkt som holder hva det lover.

Analyseverktøy av typen Genesys er selvsagt bra, om man vet hva man skal bruke dataene til. Jeg minner om at det er ikke så lenge siden "alle" snakket om CRM -customer relationship management. Det var "in" bare for 6-7 år siden. Det var liksom så flott at man skulle ha relasjoner til kundene sine, for det hadde ingen tenkt på før. En ulempe i mye av forskningen rundt dette var at det stort sett gikk på at bedriftene ville ha relasjoern til kunden. Man var ikke så opptatt av om kundene ville ha en relasjoner til bedriftene - og det ville de ofte ikke. Sosiale media har innslag av de samme momenter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar