tirsdag 16. mars 2010

Om blogging og sånnt

Desto mer jeg blogger og leser om blogging og andre sosiale media, desto mer sikker er jeg på at gode gamle kommunikasjonsteorier og sosiologiske teorier slår inn her som på alle andre platformer. Rektor ved markedshøyskolen snakker om "digitalt selvmord". Det vil si at å holde orden på alle sosiale kanaler stjeler tid fra andre aktiviteter.

Hvor mange venner har hver og en av oss og hvor mange bekjente? Ikke så veldig mange av noen av dem. Spørsmålet er om de sosiale media vil føre til et større antall venner og bekjenskaper. Kanskje bekjennskaper, men ikke venner. Årsaken må rett og slett være at vi simpelt hen ikke ORKER å forholde oss til så mange eller så mye.

Slik er det på enhver kommunikasjonsform, man prøver å konsentrere seg om det sentrale gjennom å forenkle. Da åker mye informasjon ut - og den leksen har gode reklamefolk forstått. Det samme ser det ut til å være tilfelle med sosiale media.

Det er gøy en stund, og så går man trøtt og sitter igjen med noen få kontakter som man like gjerne kunne ringe eller maile om man hadde noe å si.

At noe går an er ikke det samme som at det er lurt.

1 kommentar:

  1. Hei, selv om det er viktig å følge med på utvilkingen av nye kommunikasjonsformer i dagens samfunn er det helt klart viktig å få inn grunnleggende teori om markedsføring og samfunnsforståelse.
    Du er nok kanskje ikke helt i målgruppa for en bachelorutdannelse innen markedsføring hos oss, så jeg skal ikke prakke på deg "gammel" markedsføring om hvor bra vi er og hva vi kan tilby, hehe...
    Dagens kommunikasjon er som du sier i endring, så måten jeg får fram mitt budskap på er hvis du er snill å linke ordet "markedshøyskolen" opp til nettsiden vår (www.mh.no).
    Dette er slik man markedsfører seg i disse "Søkemotoroptimaliseringsdager", men ved å spørre på en hyggelig måte har jeg kanskje brukt noen gamle markedsføringstriks likevel :)

    Hilsen webredaktøren på Markedshøyskolen

    SvarSlett