mandag 9. januar 2012

Tog og Tull

Flytoget var et luftslott og er det faktisk ennå. Omsetningen i 2010 var på 760 mill kroner med et driftsresultatet på + kr 148 millioner. Men de går med et "lissom-overskudd". Flytoget har ikke kapitalkostnader da staten strøk 7 milliarder i gjeld. Med en rentesats på bare 3 % ville denne gjelden utgjøre 210 millioner i renter pr år. Så regnskapet viser egentlig et underskudd på kr 62 millioner. Flytoget hadde 5,6 millioner passasjerer i 2010. Det betyr at samfunnet har subsidert hver passasjer med 11 kroner pr reise. Tar vi med at lånet på 7 milliarder også skulle tilbakebetales, ser regnskaet riktig ille ut for Flytoget. For å drive denne "pølsebua", som bare kjører frem og tilbake mellom Drammen og Gardermoen, skal administerende direktør ha kr 1,7 mill. pr år. I tillegg krever driften 298 dagsverk.

Noen omtrentlige overslag: Flytoget koster kr 200 fra Asker og til Gardermoen. Med kapitalkostnader skulle hver tur koste 211 kroner, med en rekke forbehold (alle reiser jo ikke fra Asker). Men NSB vil også være med og tar kr 108 for den samme turen. Hvis vi regner med at kostnadene for NSB for Asker-Gardermoen er omtrent som for Flytoget, betyr det at "noen" det vil si skattebetalerne, subsiderer hver reise med 211-108=103 kroner pr tur.

Konklusjon: Nedlegg Flytoget og la NSB overta. De trenger neppe å ta med seg alle 298 dagsverkene for å administrere denne strekningen. Jeg kan derved slippe unna med kr 108 pr reise til Gardermoen - resten betales av samfunnet der de aller fleste aldri benytter tog til Gardermoen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar