tirsdag 11. oktober 2011

Bilavgifter

I 2007 sa myndighetene at man skulle kjøre diesel. For å støtte dieselkjøp, ble avgiftene redusert. I dag skal man IKKE kjøpe diesel da "noen" plutselig oppdaget at dieselbiler slapp ut NOX. De som lot seg lure i perioden 2007 til 2010 vil med sin dieselbil ikke kunne kjøre visse steder på visse tider av døgnet.

Dette er jo det rene lureri. Og jeg er en av dem som ble lurt. Jeg spanderte til og med kr 10.000 på et partikkelfilter som viser seg å gjøre ting verre.

Nå skal det være hybrid. Toyota var først med sin Prius. Men Prius er en miljøbløff. Ikke for den enkelte, men for samfunnet. På grunn av store energimengder for å produsere og destruere batteriene, må bilen kjøres 26.000 km i året i 5 år, før man får en CO2 gevinst. I tillegg kjører man rundt med ekstra 50 kg som er vekten av batteriene.

Ting jeg lurer på:
1. Hvor mye av foruresningen i byene skyldes dieselbiler, og hvor mye skyldes for eksempel oljefyring og vedfyring?
2. Når plug-in hybridbilene kommer og vi får 1 million av dem, hva hender med kraftnettet når alle kobler seg inn samtidig om natten? Hvor skal man ta strømmen fra? Kullfyrte kraftverk i Danmark?
3. SV politiker Inga Marte Torkildsen mener det ikke er noe problem og sykle rundt for å hente barn og å gå i butikken. Er det mange som er enige med henne?

1 kommentar:

  1. Fint at SV-dama kan sykle til og fra barnehagen, vi andre har en mere komplisert hverdag som faktisk krever bil.

    SvarSlett