onsdag 10. februar 2010

Hvorfor går det dårlig med SAS?

En ganske ambisiøs tittel. Men det virker på meg som om SAS har fått prispanikk. De prøver å slå Norwegian på pris uten å ha noen forutsetninger for dette på grunn av høye kostnader i form av lønninger og pensjoner.

Men det finnes ikke bare ett marked. Jeg betaler gladelig 30 kroner for å få et smørbrød og en kopp kaffe på en flytur som varer en time eller mer.
På Norwegian er det tillegg for alt. Kunden bestiller selv og må til og med betale for det. Det er ekstra for ditt og ekstra for datt. Snart blir det vel ekstra for å gå på toalettet. Norwegian sjef, Bjørn Kjos (som jeg har stor sans for) begrunnet manglende servering med at det førte til lengre opphold på bakken. Men de har jo med seg både smørbrød og kaffe som kan kjøpes, så kjøpekaffe holder flyet kortere på bakken enn gratis kaffe?

Hvorfor kan ikke SAS rette seg inn mot de som er villige til å betale litt mer? Det er ikke nødvendig å gå til ytterlighetene. For ikke så mange år siden kostet en bilett tur/retur Tromsø ca kr 7000.-. I dag koster den 1200. Det går an å finne noe midt i mellom, om bare kunden forstår hva han/hun får igjen for pengene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar